header banner
Default

Joop van BNNVARA vertelt je wat de media je niet vertellen over Niger: hoe het Westen Afrika bestuurt en hoe arm Afrikanen zijn


Table of Contents

Reacties (85)

VIDEO: Why is US not calling Niger coup a coup? BBC Africa
BBC News Africa

Sorteren op:

dirk den boer

dirk den boer17 aug. 2023 - 11:25

- Afrikanen zijn armoe meer dan zat -, daar kan ik me alles bij voorstellen. het grappige (of tragische?) is dat tot aan de witte bemoeienis/kolonisatie van het continent er helemaal geen armoe was. Er waren een paar opperhoofdn, rijk van handel in ivoor en slaven met die Europeanen, en hun onderdanen die niet meer dan een hutje hadden en een gierstveldje voor de pap. Maar het westerse idee van mensenrechten en gelijkheid bestond daar toen niet, dus ook geen armoe, dat keam pas veel later op, met opkomst van nog weer verdere westerse bemoeenis.

3 Reacties

dirk den boer

dirk den boer19 aug. 2023 - 11:34

Aansluitend op bovenstaande, vandaag in de NRC van een Nigeriaanse prof in leiden: Afrika wordt nog steeds gezien als een continent dat gered dient...en mensenrechten kunnen bestaan BINNEN een oneerlijke maatschappij... dat gefulmineer over dekolonialisatie vd witte gemeenschap ben ik meer dan zat....

0Rapporteren

dirk den boer

dirk den boer21 aug. 2023 - 11:36

Spuit 11 nog even over gelijkheid in Europese landen sinds kort: filosoof Hegel stelde in zijn colleges over geschiedenis dat in Chinese keizerrijk er gelijkheid in algemene ongelijkheid minus 1 (keizer zelf) heerste. Dat gold natuurlijk evenzo voor Inca en Azteken rijken, voor Perzen en Moghuls, en heden ten dage nog zo in Afrikaanse en Midden Oosten landen.

0Rapporteren

DanielleDefoe

PamVlam

PamVlam14 aug. 2023 - 16:00

Een duidelijk en overtuigend verhaal.

1 Reactie

dirk den boer

dirk den boer19 aug. 2023 - 15:09

Duidelijk en overtuigend?? Hoe kan iemand zoiets beweren? lees Satya hier beneden (zelf keniaanse), die zich ook afvraagt of de nieuwe leiders zich zullen inzetten om de rijkdommen van het land aan de bevolking ten goede zullen laten komen, dat hele idee dat rijken iets voor de armen zouden moeten doen, is buiten Europa helemaal niet bekend....snap dat nou eens....simple comme un jour....

0Rapporteren

7anpau1

7anpau114 aug. 2023 - 13:51

Heeft het westen een kwalijke rol gehad in de recente militaire coups in West Afrika (Mali, Borkina Faso en recent Niger)? Ja, maar niet door Franse inmenging en al helemaal niet door de CFA Franc. De ellende in de Sahel en (West) Afrika is een direct gevolg van de inmenging van het westen in Libië en Irak. Evenzogoed is het te wijten aan Assad en de Russische en Iraanse inmenging in Syrië. Daardoor hebben Jihadistische groepen uit het Midden Oosten hun toevlucht gezocht in Afrika. In de minst stabiele landen, met een zwakke overheid - en vaak grote etnische/religieuze tegenstellingen - vonden groepen als ISIS en Al Qaida een vruchtbare voedingsbodem. Als er kritiek was op de Fransen, c.q. Westerse vredestroepen, dan is het wel dat ze niet rücksichtsloss genoeg optraden. Wagner is daarom bij sommige lokale leiders geliefd (ook al zijn de allianties van Wagner vaak dubieus en steunen China en Rusland ook jihadistische groepen als het ze uitkomt), want die hebben geen scrupules. De CFA Franc kampt met vergelijkbare problemen als de Euro. Er moet internationaal monetair beleid gevoerd worden voor landen die onderling enorm verschillen van elkaar. Primair verantwoordelijk voor dat monetaire beleid zijn de Centrale Bank voor West Afrikaanse Landen en de Centrale Bank voor Centraal Afrikaanse Landen. Net als bij de ECB zijn er algemene regels. De aangesloten landen moeten het onderling eens zien te worden, maar wat voor het ene land gunstig is, is voor het andere land ongunstig.

11 Reacties

GMatth52

GMatth5214 aug. 2023 - 18:18

7anpau1 14 aug. 2023 - 15:51 "Heeft het westen een kwalijke rol gehad in de recente militaire coups in West Afrika (...)? Ja, maar niet door Franse inmenging en al helemaal niet door de CFA Franc. De ellende in de Sahel (...) evengoed te wijten aan Assad en de Russische en Iraanse inmenging in Syrië. " Zoals Bettache duidelijk beschrijft zijn de Franse oud-kolonies door de CFA met handen en voeten aan het 'moederland' gebonden: een onafhankelijk economisch beleid is onmogelijk. De Franse inmenging is heel kwalijk geweest bij de militaire coups. Thomas Sankara, coupleider in Bourkina Faso, is in 1987 door toedoen van de Fransen vermoord, omdat zijn beleid niet spoorde met hun belangen. Zijn opvolger Blaise Compaoré heeft het beleid van Sankara teruggedraaid en bleef tot 2014 in het zadel. Het jihadisme in de Sahel is inderdaad te wijten aan de westerse inmenging in Lybië en Irak. Maar voor Syrië wijst u Assad en Rusland en Iran als even schuldig aan. Het jihadisme in Syrië was juist gericht op het ten val brengen van Assad. De jihadistische groepen zijn gesponsord door oliemagnaten uit de Arabische Golf, door de VS en NAVO-bondgenoot Nederland. Frankrijk heeft het jihadisme niet effectief bestreden in de Sahel. Nu is het leger van Niger aangevallen door jihadisten, net nu dit land wordt bedreigd door ECOWAS en Frankrijk. Zie: Niger Fighting Leaves Six Soldiers Dead Amid Military Coup; 10 'Jihadists' Eliminated After Ambush (Hindustan Times - You Tube)

1Rapporteren

7anpau1

7anpau114 aug. 2023 - 18:28

De suggestie dat de economische en monetaire problemen door Frankrijk komen is onzin. Het staat de landen vrij om uit te treden of om een munt die niet gekoppeld is aan de Euro(FF) te kiezen. De laatste keer dat Frankrijk trachtte zijn zin door te drukken mbt de CFA Franc was begin jaren ‘90. Is de monetaire unie onomstreden, nee. Sommige landen profiteren van de stabiele koers en andere landen hebben er last van, maar het is een (West respectievelijk Centraal) Afrikaanse aangelegenheid net de Euro een Europese aangelegenheid is. Dat leiders, inclusief coupplegers in Afrikaanse landen graag de schuld bij het westen leggen voor de door henzelf grotendeels veroorzaakte problemen is een feit. Het westen maakt het ze ook gemakkelijk, door telkens met opgegeven vingertje te wijzen op de splinter in Afrikaanse ogen. Voor wie echt wil weten hoe het zit in Afrika, die volgt het beste Fidel Amakye Owusu, (op LinkedIn en/of X). Fidel Amakye Owusu is een Ghanese analist, die dagelijks helder, onderbouwd en onafhankelijk het Afrikaanse nieuws duidt in plaats van klakkeloos buitenlandse trollen na te wauwelen.

1Rapporteren

7anpau1

7anpau114 aug. 2023 - 20:49

@GMatth52 Een klassiek trollen/FB bubbel verhaal, met - typerend -bewijs uit het ongerijmde, zoals een moordaanslag, van bijna 40 jaar geleden, als onderbouwing voor (ook destijds al nooit bewezen) hedendaagse Franse inmenging. Landen zijn helemaal niet gebonden aan het 'moederland'. Er is helemaal geen 'moederland'. Ze zijn, vrijwillig, gebonden aan onderling afgestemde regels, die inderdaad, ooit, ca 75 jaar geleden, zijn bedacht door Frankrijk. Maar niemand dwingt ze om daaraan vast te houden. Zoals er ook binnen de EU spanningen zijn door monetair beleid, geldt dat hier ook. Uiteindelijk kiest iedereen telkens weer eieren voor zijn geld, omdat uit een monetair stelsel stappen ook grote consequenties heeft. Je kunt nu eenmaal niet je cake hebben en eten. Grote verdeeldheid is er ook over het loslaten van de eis dat er reserves moeten worden aangehouden in Frankrijk. Wat de gevolgen daarvan zullen zijn voor de lokale munten zal van land tot land verschillen. Voor landen met een stabiele overheid en grote voorraden grondstoffen zal het meevallen, voor andere landen, zoals Niger, leidt dat voornemen alleen al tot hoge inflatie. Ook dat was echter een eigen keuze van de West Afrikaanse Centrale Bank, niet van Frankrijk of de EU. Rest nog uw verknipte beeld over Rusland, Irak en Assad. Hoe de Russen samen met Irak en Assad in Syrië hebben huisgehouden, is toch algemeen bekend? Dat het jihadisme zich daardoor verplaatst is toch logisch. Maar goed, iedereen zijn helden.

1Rapporteren

GMatth52

GMatth5215 aug. 2023 - 8:19

7anpau1 14 aug. 2023 - 20:28 "De suggestie dat de economische en monetaire problemen door Frankrijk komen is onzin. Het staat de landen vrij om uit te treden of om een munt die niet gekoppeld is aan de Euro(FF) te kiezen. " Het staat landen misschien 'vrij' om uit te treden uit - of niet toe te treden tot de CFA-monetaire unie, maar dan wordt het hun heel moeilijk gemaakt, zoals Guinée-Conakry in 1960 mocht ervaren: "When Guinea decided to issue its own national currency in 1960, France organized a sabotage operation to destabilize the new country, sending in its service secrets agents, flooding the economy with false banknotes, and disrupting everything." 1) De CFA was belangrijk voor Frankrijk voor de import van grondstoffen uit de ex-koloniën. Daarnaast moesten de ex-koloniën een 'belasting' betalen, die verstrekte hulpgelden uit het moederland ver overtrof. "De laatste keer dat Frankrijk trachtte zijn zin door te drukken mbt de CFA Franc was begin jaren ‘90." Dan ziet u over het hoofd, dat de Franse president Sarkozy, in samenspraak met VS-minister Clinton, in 2011 Libië aanviel om de opstand tegen Khadaffi te steunen. Khadaffi's plan voor een Afrikaanse monetaire unie en een Afrikaanse ontwikkelingsbank waren bedreigend voor de CFA en de Petrodollar. Khadaffi is vermoord. 2) 1) How France Continues to Dominate Its Former Colonies in Africa, Chris Dite, jacobin.com 29-03-2021 2) Libië en de controle over Afrika, Antoine Uytterhaeghe, VREDE.BE 05-05-2011

1Rapporteren

GMatth52

GMatth5215 aug. 2023 - 16:09

7anpau114 aug. 2023 - 22:49 @GMatth52 "Een klassiek trollen/FB bubbel verhaal, met - typerend -bewijs uit het ongerijmde, zoals een moordaanslag, van bijna 40 jaar geleden, als onderbouwing voor (ook destijds al nooit bewezen) hedendaagse Franse inmenging. Landen zijn helemaal niet gebonden aan het 'moederland'. Er is helemaal geen 'moederland'. " 1. Misschien zal het u interesseren: de opvolger van Sankara, ex-president Blaise Compaoré, die gedurende zijn bewind (1987-2014) door de Fransen is gesteund, is door de Bourkinese justitie tot levenslang veroordeeld. 1) "Er is helemaal geen 'moederland'. Ze zijn, vrijwillig, gebonden aan onderling afgestemde regels, die inderdaad, ooit, ca 75 jaar geleden, zijn bedacht door Frankrijk. Maar niemand dwingt ze om daaraan vast te houden. " Wat u hier beweert staat in schril contrast met de berichten over een dreigende oorlog tegen Niger, en Bourkina Faso, van ECOWAS-CEDEAO. Daarnaast ontzegt Macron het bewind van generaal Tchiane in Niger iedere legitimiteit, en overlegt hij koortsachtig met ECOWAS-CEDEAO over militair optreden tegen Niger. Een tamelijk agressieve inmenging in 's lands aangelegenheden. 2) 1) NIEUWS Ex-president Compaoré werd bij verstek veroordeeld voor medeplichtigheid aan moord op de oud-president, nu keert hij terug naar Burkina Faso, Volkskrant 08-07-2022 2) Maak kennis met onze bondgenoten die de democratie in Niger gaan herstellen – Analyse, Lode Vanoost, DeWereldMorgen.Be 07-08-2023

1Rapporteren

7anpau1

7anpau116 aug. 2023 - 8:32

De invloed zou worden uitgeoefend door Frankrijk via de CFA-Franc/Euro? Om dat te bewijzen kwam u met allerhande ouwe koeien en complottheorieën. Maar nu duidelijk is dat de West en Centraal Afrikaanse centrale banken volledige autonomie hebben, komt u opeens met de stelling dat Frankrijk zich bemoeid met de interne aangelegenheden van Niger omdat Frankrijk overleg heeft met The Economic Community of West African States. Dat lijkt me in geval van een coup, waarin een democratisch gekozen bewind met geweld omver wordt geworpen en (grensoverschrijdende) conflicten langs etnische lijnen dreigen niet meer dan logisch. Verder lijkt het me heel verstandig om de beslissing of er ingegrepen moet worden en zo ja, hoe neer te leggen bij de buurlanden. Het westen heeft in deze niet meer gedaan dan de Afrikaanse landen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Ik zou zeggen, hè hè, eindelijk. Of dat vanuit humanitair oogpunt het beste is, is overigens de vraag kijkend naar bijvoorbeeld het aantal doden en de genocides in de 1e en 2e Congo oorlog. Maar het alternatief is waarschijnlijk niet beter en wellicht hoort ook dat (helaas) bij een Afrikaans continent dat op weg gaat naar autonomie. De Ecowas-landen nu opeens afschilderen als ‘bondgenoten’ (vasalen) van het westen is een mooi staaltje neo-kolonialisme. Het slaat nergens op en is puur etnocentrisme. De coup in Niger wordt breed veroordeeld, behalve door dat ene land dat er belang bij heeft, Rusland.

0Rapporteren

GMatth52

GMatth5216 aug. 2023 - 8:56

7anpau1 14 aug. 2023 - 22:49 @GMatth52 "Een klassiek trollen/FB bubbel verhaal, met - typerend -bewijs uit het ongerijmde, zoals een moordaanslag, van bijna 40 jaar geleden, als onderbouwing voor (...). (...) Rest nog uw verknipte beeld over Rusland, Irak en Assad. Hoe de Russen samen met Irak en Assad in Syrië hebben huisgehouden is toch algemeen bekend? Dat het jihadisme zich daardoor verplaatst is toch logisch (..)." 2. Bashar al-Assad wordt in 'het Westen' weggezet als dictator: inderdaad schuwt hij geweld niet, om de macht te houden: wel gematigder dan zijn vader Hafiz. Maar daar gaat het Amerika & Co. niet om. Het gaat Amerika om de keus van Assad voor het traject van de olie- en gasleiding van de Perzische Golf naar de Middellandse Zee: over het grondgebied van Iran, Irak en Syrië. Bondgenoten van Rusland en/of van elkaar. Daarom moest Assad, de wettige president, ten val worden gebracht: net als Khadaffi. Amerika & Co. (oliesjeiks uit de Golfstaten en de NAVO) steunden het 'Vrije Syrische Leger' lees jihadisten met een soennitische achtergrond. Rusland, Iran en Hezbollah gaven Assad massieve steun. Syrische minderheden als Alawieten, sjiieten en christenen steunden Assad, ook uit vrees voor een jihadistisch schrikbewind. Ook de Koerden vochten mee. Een vuile oorlog, aangestoken door 'het Westen'. Nu is Syrië weer verwelkomd, door de Saoedi’s en de oliesjeiks, in de Arabische Liga. Zie: Oorlog om een gaspijplijn, Sander Barrez, DeWereldMorgen.Be 23-08-2016

1Rapporteren

GMatth52

GMatth5216 aug. 2023 - 17:53

7anpau1 16 aug. 2023 - 10:32 "De invloed zou worden uitgeoefend door Frankrijk via de CFA-Franc/Euro? Om dat te bewijzen kwam u met allerhande ouwe koeien en complottheorieën. Maar nu duidelijk is dat de West en Centraal Afrikaanse centrale banken volledige autonomie hebben, komt u opeens met de stelling dat Frankrijk zich bemoeid met de interne aangelegenheden van Niger omdat Frankrijk overleg heeft met The Economic Community of West African States. Dat lijkt me in geval van een coup, waarin een democratisch gekozen bewind met geweld omver wordt geworpen en (grensoverschrijdende) conflicten langs etnische lijnen dreigen niet meer dan logisch. " 1. Nu schept u verwarring en spreekt uzelf ook nog eens tegen. Dat Frankrijk de ex-koloniën via de CFA in een ongelijkwaardige relatie -van uitbuiting- aan zich bindt toon ik met feiten en voorbeelden aan, zoals de aanval op Lybië om Khadaffi's plan voor een alternatieve valuta te verijdelen. Nog een voorbeeld: president Gbagbo van Ivoorkust had besloten om samen met Ghana een eigen munt uit te brengen, en is in 2018 door Frans militair ingrijpen verdreven. 1) Het is te gek voor woorden, dat u mij complottheorieën toeschrijft, terwijl ik mijn standpunt onderbouw met feiten en bronvermelding. U beweert dat de ex-koloniën nu volledige economische autonomie zouden hebben, maar het beheerssysteem via de CFA is hoogstens cosmetisch veranderd. 1) 1) Afrikaanse jongeren willen af van koloniale munt, Daan Bauwens, MO 21-01-2021

0Rapporteren

GMatth52

GMatth5216 aug. 2023 - 18:23

7anpau1 16 aug. 2023 - 10:32 "De invloed zou worden uitgeoefend door Frankrijk via de CFA-Franc/Euro? Om dat te bewijzen kwam u met allerhande ouwe koeien en complottheorieën. Maar nu duidelijk is (..), komt u opeens met de stelling dat Frankrijk zich bemoeid met de interne aangelegenheden van Niger omdat Frankrijk overleg (..). Dat lijkt me in geval van een coup, waarin een democratisch gekozen bewind met geweld omver wordt geworpen (...) niet meer dan logisch. " 2. Probeer niemand wijs te maken, dat het Frankrijk en de EU om democratie te doen is. Zij treden, via ECOWAS-CEDEAO, alleen maar op tegen Niger, omdat het nieuwe militaire bewind van Tchiane tegen de economische belangen van Frankrijk en de EU ingaat. Beweringen over "herstel van de democratie" bemantelen dit alleen maar. In 1987 had Frankrijk juist hierom de staatsgreep van Compaoré tegen Sankara gesteund. Zich beroepen op "democratie" en dan het aftreden van generaal Tchiane in Niger willen afdwingen is weergaloos hypocriet. Alle politici die dat roepen, en stoppen met de 'ontwikkelingshulp' aan Niger -zoals de Nederlandse regering- hullen zichzelf in de stinkende walm van dezelfde hypocrisie. Gelukkig krijgt Niger steun van Algerije. Vergeet niet dat de EU, de VS en de NAVO betrokken waren bij de staatsgreep in 2014 tegen de Oekraïense president Janoekovitsj, en de daaruit volgende burgeroorlog met 13.000 doden, en 1.000.000 vluchtelingen naar Rusland. Daar doet Nederland zonder blikken of blozen aan mee.

0Rapporteren

7anpau1

7anpau116 aug. 2023 - 22:05

Voor lieden als GMatth52 en Bettache is Afrikaanse autonomie en democratie mooi, tenzij het indruist tegen de belangen van de neokoloniale belangen van respectievelijk Rusland en China. Dan zijn Afrikaanse landen die eigen beslissingen nemen op eens vazallen van het Westen. Nee hoor, een land als Nigeria of Ghana is niet in staat een eigen geopolitieke koers te varen……. Zijn Rusland en China daarin slechter dan veel Westerse mogendheden? Nee zeker niet, maar dat heb ik ook nooit beweerd. In het westen en Rusland is het dedain ten opzichte van Afrika voor een belangrijk deel puur etnocentrisme en superioriteitsdenken. In China ziet men denk ik - terecht- Afrika als bedreiging voor hun ambities mbt wereldwijde hegemonie. Waar China op het gebied van grondstoffen en demografische ontwikkeling (net als Europa) rap tegen haar grenzen aanloopt, heeft Afrika de betere kaarten op een termijn van 100 jaar. Maar goed, met trollen discussiëren is als discussiëren met Jehova getuigen. Voor je het weet gaat het over de vermeende coupe in Oekraine ipv over Niger.

0Rapporteren

GMatth52

GMatth5217 aug. 2023 - 13:14

7anpau1 17 aug. 2023 - 0:05 "Voor lieden als GMatth52 en Bettache is Afrikaanse autonomie en democratie mooi, tenzij het indruist tegen de belangen van de neokoloniale belangen van respectievelijk Rusland en China. Dan zijn Afrikaanse landen die eigen beslissingen nemen op eens vazallen van het Westen." De analyse van Karim Bettache dat westerse bedrijven de bodemrijkdommen van West-Afrikaanse landen uitbaten en hierbij gefaciliteerd worden door plaatselijke autocraten, die in deze landen de regeringsmacht uitoefenen mede in het belang Frankrijk, onderschrijf ik. U suggereert dat deze landen, geleid door deze plaatselijke autocraten, gelijkwaardige partners zouden zijn van Frankrijk, de EU en de VS. Terwijl genoemde autocraten juist lang in het zadel blijven dankzij westerse steun: zoals Sankara's opvolger, Blaise Compaoré (1987-2014). Volgens mij willen de nieuwe militaire machthebbers in Niger en buurlanden de door Frankrijk opgelegde vazallenstatus juist afschudden. Hoeveel nationalistische staats-of regeringsleiders hebben dat niet met de dood moeten bekopen? Zoals de eerste premier van Congo, Patrice Lumumba op 17-01-1961, door Katangese rebellen vermoord onder toezicht van de Belg Gerard Soete. De Belgische regering heeft hiervoor in 2002 excuses aangeboden aan Congo. Wat betreft de "vermeende" coup in Oekraïne in 2014, zie: Why the Ukraine Crisis Is the West's Fault - The liberal delusions that provoked Putin, John J. Mearsheimer, FOREIGN AFFAIRS

0Rapporteren

Cleo1

Cleo114 aug. 2023 - 9:18

Paar punten: 1: Afrika is geen monoliet, sommige Afrikanen zijn pro-europa, anderen pro-rusland, en verder is het politiek gewoon net zo hopeloos verdeeld als elk ander gebied 2: de door het westen gebrachte 'democratie' gaat veel te vaak gelijk op met 'roofkapitalisme onder aanvoering van het IMF' en het financieel en militair steunen van welgevallige kandidaten, maar dat betekent nog niet dat een militaire regering nou perse de oplossing is 3: het westen heeft geen ander argument dan 'Ja MaAr DiE RusSeN WiLLeN JuLLiE OoK gAaN CoLONiSeReN', kan wel wezen maar Europa heeft dat al daadwerkelijk gedáán en dat verschil wordt in westerse media zelden erkend.

3 Reacties

Satya

Satya14 aug. 2023 - 10:05

Goede reactie. Verwacht van Russen en Chinezen niets maar begrijp dat mijn familie in Afrika dit anders ziet.

3Rapporteren

moentje111

dirk den boer

dirk den boer17 aug. 2023 - 14:58

Duimpje van mij Satya! Daar heb ik (en andere witte collegas ontwikkelingshulp, jaren 1990) mij ook steeds over verbaasd, dat enthousiasme vd Kenianen over de Chinezen, die daar allerlei snelwegen, spoorwegen (supermodern) en bruggen neer plempten, wat betekende : hogere tarieven, veerdiensten opgeheven conducteurs en spoorwachters met bord naar huis gestuurd, nooit iets van begrepen, ik geef het echt op hoor......het mooiste is nog, ze moeten het deels terigbetalen, het gaat dus over 100en miljoenen, waar de gewone man niets mee opschiet.....

0Rapporteren

Kevin Kruk

Kevin Kruk14 aug. 2023 - 6:06

Deze reactie is verwijderd

1 Reactie

Cleo1

Cleo114 aug. 2023 - 9:26

Ik hoorde laatst iemand de situatie in Kowloon Walled City beschrijven als 'een hechte gemeenschap die economisch erg actief was'. Er is zoveel druk om de grootste uitwassen van kolonialisme als iets positiefs te beschrijven.

0Rapporteren

Pater

Pater14 aug. 2023 - 0:25

Een staatsgreep van militairen tegen een democratisch gekozen president is gewoon ondemocratisch. Het is als iets als de zesde militaire coup. Deze laatste werd niet alleen veroordeeld door de VS en de EU, maar ook door de VN-veiligheidsraad, de Afrikaanse Unie en door ECOWAS. Dat laat Bettache kennelijk liever weg. Er zijn in het verleden de goorste streken uitgehaald door de koloniale machten in Afrika, incl. moorden, met een 'glansrol' voor de Belgen in Congo, die ook verantwoordelijk waren voor de moord op Lumumba (Congo) 1961. Sankara was een couppleger die werd vermoord door de volgende couppleger. Sankara organiseerde volkstribunalen om 'tegenstanders' van het regime te berechten. De Russische steun aan antikoloniaal verzet had meer te maken met de Koude Oorlog dan met goede bedoelingen. Kritiek op de rol van de VS en Frankrijk in Afrika is vaak terecht, maar dit is totaal doorgeschoten. Als het maar anti-VS (en Frankrijk) is, is kennelijk elke overdrijving toegestaan.

3 Reacties

DanielleDefoe

DanielleDefoe14 aug. 2023 - 9:08

Misschien kan deze aan de RUG opgeleide sociaalpycholoog ons beter inlichten over de situatie in HongKong.

1Rapporteren

Ivan61

Ivan6114 aug. 2023 - 9:58

Danielle, Hij zwijgt in alle talen als dat om zijn broodheer gaat.

1Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 10:14

In Afrika gelooft iedereen dat Sankara vermoord in opdracht van het westen. Ik geloof dat ook, net als dat ik geloof dat Kagame te slim is geweest om vermoord te kunnen worden, anders zou hij zeker zijn vermoord. Onthoud dat ook op Joop Reijntjes als deskundige werd aangevoerd om Rwanda zwart te maken. Reijntjes was betrokken bij de grondwet maken die op etnische gronden in Rwanda onderscheid maakte tussen mensen en tot de genocide op Tutsi leidde. Reijntjes is sinds 94 niet meer in Rwanda geweest en wil toch beschrijven hoe Rwanda nu is. Zodra hij in Rwanda komt zal hij een tribunaal zien. Probeer hiermee aan te geven dat we met blinde vlekken te maken hebben. Zelf denk ik niet dat Reijntjes echt schuld heeft, hem valt een ongelooflijk naïviteit te verwijten maar geloof niet dat genocide op Tutsi zijn doel was. Rwanda denkt daar anders over.

2Rapporteren

android1984

android198413 aug. 2023 - 20:25

china heeft gewoon militaire bases in landen als Djibouti en Equatorial Guinea. Chinese VN soldaten lopen ook rond in landen als congo en zuid sudan. Waar ze bij de laaste liever weg bleken te lopen dan burgers beschermen. Het gaat om belangen, niet burgers. China is na de VS de tweede financier van VN troepen in de wereld en een van de grootste leveranciers van VN trainingsmissies.... Wat kennelijk, "het enforcen van westerse belangen" heet. om het maar niet te hebben over de wagner troepen in Afrika. En vooral even niet vermelden dat deze coup door hun gesteund is. En benoem je nu werkelijk ECOWAS als een westerse trekpop? Marocco wil lid worden van Ecowas om onder franse invloed te komen ofzo? Het is WEL westers om OVER afrikaanse landen te praten. Ze niet in staat te achten zonder souffleren hun militaire ingrepen in Mali en Guinea te doen.... Die "noble sauvage" attitude herken ik wel. nee alles is de schuld van het westen. En deze coupplegers zullen het volk vast bevrijden en beschermen tegen het westen. net zoals in ethiopië...

1 Reactie

Herr Vorragend

Herr Vorragend14 aug. 2023 - 6:04

Bovendien krijgen al die “democratische “ nationalistische coupplegers hulp van Prigozhin en zijn Wagner-engeltjes. Eeuwige vrede en gerechtigheid gegarandeerd!

2Rapporteren

Ivan61

Ivan6113 aug. 2023 - 20:11

De mensen in Niger lopen met Russische vlag rond en verbranden die van Frankrijk. Met andere woorden zij kiezen nieuwe overheerser. Ik zou echt leuk en rechtwaardig vinden dat Niger en andere landen echt over eigen rijkdom beschikken en eerlijke prijs voor krijgen maar dat gaat niet gebeuren. Een kijktip voor Karim: https://www.vpro.nl/programmas/langs-de-nieuwe-zijderoute.html

5 Reacties

Satya

Satya14 aug. 2023 - 10:16

De nieuwe machthebbers zeggen dat ze de rijkdommen voor hun bevolking gaan gebruiken. Wacht maar af of dat gaat gebeuren.

2Rapporteren

Ivan61

Ivan6114 aug. 2023 - 12:48

Satya, De Russen vreten alles kaal. Vraag aan een Pool bijvoorbeeld. Ervaring leert dat een leger weinig met democratie te maken heeft. Misschien is afgezette predident een boef maar hij is democratich gekozen.

0Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 17:49

Ivan Democratisch gekozen was hij niet, hij heeft nooit steun van het grote deel van de bevolking gehad. Ik kan mij niet voorstellen dat Rusland erger is als Frankrijk. Begrijp bv niet dat Putin voor het internationaal strafhof moet komen maar Macron niet, hun misdaden zijn vergelijkbaar met verschil dat Poetin van zijn bevolking steelt en buren. Macron van Afrikaanse mensen.

3Rapporteren

Ivan61

Ivan6115 aug. 2023 - 10:29

Macron inruilen voor Putin lijkt mij niet verstandig. Een duivel voor andere zeg maar. Niger kan zelstandig zijn zonder buitenlandse dictators of niet? Dat is de vraag

0Rapporteren

7anpau1

7anpau116 aug. 2023 - 6:56

Bazoum was natuurlijk wel gewoon democratisch gekozen. Zaten er haken en ogen aan de verkiezingen. Vast, maar dat maakt niet dat hij niet de rechtmatig verkozen President was. En dank je de koekoek dat hij niet de steun had vam de hele bevolking. Welke democratische leider heeft dat wel. Is dat al een legitimatie voor een coup Satya? Trump is het vast met u eens. Bovendien was Bazoum lid van een etnische minderheid in Niger, de Diffa. Die groep en andere minderheden werden tot recent als tweederangsburgers behandeld door de Hausa, de grootste etnische groep. Door de Diffa en andere minderheden te verenigen, kom de partij van Bazoum de verkiezingen winnen. De coupplegers, Hausa, hebben Bazoum al beschuldigd van hoogverraad en er al op gehint dat andere Diffa quilty by association zijn. Maar als er straks etnische zuiveringen in Niger plaatsvinden dan zullen de heer Bettache en Satya cs dat ongetwijfeld ook weer in de schoenen van de Fransen schuiven. Toch?

0Rapporteren

Frans Akkermans3

Frans Akkermans313 aug. 2023 - 20:01

Het klopt dat het oude Rusland in Afrika geen koloniën had gesticht al waren ze wel vertegenwoordigd op de Berlijnse conferentie van 1884 waar Afrika werd verdeeld onder de Europese mogendheden. Een poging daartoe was wel ondernomen in 1889 in Somalië maar dat avontuur was geen succes. De koloniën van Rusland moet je vooral zoeken in Centraal Azië en dat waren er heel wat. Deze werden overgenomen door de latere Sovjet Unie waarvan het grondgebied buiten Rusland op verovering is gebaseerd. Dat anti-koloniale Russische sentiment waaraan Bettache refereert moet je wel in de juiste context plaatsen. Maar dat geldt voor al zijn beweringen. Heeft hij het trouwens wel eens gehad over de inval in Oekraïne of vertolk hij ook daarover het Chinese standpunt?

Mo1000

Mo100013 aug. 2023 - 19:55

Maakt niet uit of het Rusland of China is. Door de Arrogante houding Zoals sommige antwoorden hier heeft men besloten om van het westen af te zijn Dit is een andere generatie die weten dat ze genaaid worden door het westen.! 80 % van energie dat opgewekt wordt in Frankrijk is afkomstig uit uranium uit nigger en nigger heeft geen eens 20 % stroom. Eigenlijk moet het westen schadevergoeding betalen voor het roven van mineralen. Game over! Koloniale tijdperk is al lang afgelopen! De bevolking is behoeftig en is altijd achtergesteld hun rijkdom gestolen. Kan hier zelfs een boek aanweiden zoveel onrecht is hun aangedaan. Westen moet niet denken dat ze superieur zijn aan de Afrikanen!

4 Reacties

IkHebAltijdGelijk

Nou ja, kijk...

Nou ja, kijk...14 aug. 2023 - 8:23

@ Mo1000 Genaaid worden door China en Rusland is wel prima? Qua mensenrechten heeft 'het Westen' het in het hier en nu toch veel beter voor met dit continent.

2Rapporteren

Cleo1

Cleo114 aug. 2023 - 9:35

Er wordt weleens gevraagd 'maar hoe moet dat dan met schadevergoeding, welk bedrag kan er staan voor menselijk leed??'. Nou begin verdorrie eens met die chantage-bedragen waarmee Haiti en west-afrika zichzelf moesten vrijkopen.

0Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 10:19

"Qua mensenrechten heeft 'het Westen' het in het hier en nu toch veel beter voor met dit continent." Kun jij mij dan vertellen waar China en Rusland in Afrika zo tekeer is gegaan als Macron en Trump? Zij beschikken (nog) niet over drone basis vanwaar keiharde terreur tegen de Afrikaanse bevolking wordt gepleegd.

2Rapporteren

Valkz

Valkz13 aug. 2023 - 19:14

In de toekomst gaat er dit gebeuren: De Franse gaan weg en daarvoor in de plaats komen de Chinezen en Russen die een nog veel exploiteerde manier van handelen zullen opzetten. De bevolking zal worden geterroriseerd door huurlegers zoals de Wagner groep. Een kleine groepje ambtenaren in die landen zullen zich verrijken en de rest van de bevolking zal creperen. De staatskassen van Rusland en China zullen flink worden gespekt. En natuurlijk zijn er weer mensen die in hun bodemloze naïviteit denken dat deze coups iets positiefs zullen brengen.

2 Reacties

Cleo1

Cleo114 aug. 2023 - 9:38

Engelsen: 'wij zijn alleen maar koloniaal actief om die zielepieten te beschermen tegen de brute Fransen'. Fransen: 'wij zijn alleen maar koloniaal actief om die zielepieten te beschermen tegen de brute engelsen' Kom eens met wat beters dan 'sluit je niet aan bij mijn vijand, die is echt een eikel hoor'

0Rapporteren

7anpau1

Nou ja, kijk...

Nou ja, kijk...13 aug. 2023 - 18:20

Géén woord over het Afrikaanse wanbestuur en de onuitroeibare corruptie, géén woord over Russische ondermijning via TikTok en andere social media om de bevolking te voeden met anti Westerse sentimenten, géén woord over militaire steun van de Fransen-veelal op verzoek van de landen zelf- om het oprukkende jihadistisch terrorisme te beteugelen. Kortom een schaamteloos eenzijdig verhaal. We zullen zien of deze Sahel-landen beter af zijn met de neokoloniale Russen- met de moordende en verkrachtende Wagner milities- en de Chinezen. Die proberen écht de natuurlijke rijkdommen veilig te stellen en leeg te trekken.

RaymondenJoop

RaymondenJoop13 aug. 2023 - 16:56

Laat het maar over aan de Chinezen. Junta tevreden, wij verder niet zeuren over corruptie en inclusiviteit, en bevolking nog net, zo niet veel slechter, af.

guy yacobi

guy yacobi13 aug. 2023 - 16:29

ach in Afrika verandert er met wagner-moordtroepen en neo-kolonialisme van china helemaal niets de wagnerbendes van vladolf putler zijn de leerlingen van de voormalige kolonialen, alhoewel de russische wagnerterroristen het natuurlijk ook uit de russische geschiedenisboeken hebben kunnen leren hoe de russen konden huishouden als ware moordbrigades china knijpt Afrika uit met wurgcontracten inzake de "belt and road" en ook daar alleen maar neo-kolonialisme

1 Reactie

Hahyrningur

Hahyrningur

Hahyrningur13 aug. 2023 - 16:12

Ik neem aan dat deze persoon het officiële standpunt van de Chinese communistische partij vertegenwoordigt. Datzelfde imperialistische China dat Tibet illegaal heeft bezet en de Oeigoeren onderdrukt en geen enkele legale oppositie toestaat. Mooi weekend perspectief voor Afrika. China is uit op steeds meer invloed in Afrika door middel van wurgcontracten. Dit artikel is werkelijk de schijnheiligheid ten top.

Rollie666

Rollie66613 aug. 2023 - 16:01

Het westen heeft zich sltijd slecht gedragen tov afrika. Maar laten we nu niet net doen alsof Rusland het zo goed voor heeft met Afrika.

Luchtpost

Luchtpost13 aug. 2023 - 15:51

Psycholoog Bettache laat zijn grijsgedraaide plaat weer spelen. Ik had graag gelezen over de rol van China als belangrijke investeerder in het land. Ik neem aan dat Bettache daarover als ook een mening heeft.

Graads2

Graads213 aug. 2023 - 13:57

Na de coup die een militaire dictator aan de macht brengt, gaat het plotseling niet meer om eigenbelang van een kleine elite en haar buitenlandse sponsors? Nu gaat de bevolking er ineens wel op vooruit? De inkomsten verdwijnen niet meer in corrupte zakken?

5 Reacties

LaBou

LaBou 13 aug. 2023 - 16:22

Gezien de reacties zijn er (gelukkig) nog genoeg die wél inzien wáárom de bevolking deze coup steunt. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2023/08/10/over-staatsgrepen-geslaagde-niet-geslaagde-de-onze-en-de-hunne/

3Rapporteren

Satya

Graads2

Graads213 aug. 2023 - 21:02

@Labou: natuurlijk steunt de bevolking een coup als de regering corrupt was en de situatie slecht. Men hoopt op een betere situatie. Of deze daadwerkelijk zal komen staat daar los van. In plaats van Franse troepen hebben ze nu Wagner. Er komt vast geen brute onderdrukking meer nu want de heer Prigozhin is geen genocidal slager zoals Macron, of wel dan? En China streeft eerlijke handelsdeals na in tegenstelling tot de westerse landen.

4Rapporteren

LaBou

LaBou 14 aug. 2023 - 6:08

Die graads komt niet verder dan: "ja maar, ja maar". Overigens, wel eens van blackwater gehoord? Wil deze reaguurder echt zeggen dat uitbuiting en onderdrukking door onze kant beter is dan hetzelfde door de "tegenpartij"?

2Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 10:21

"En China streeft eerlijke handelsdeals na in tegenstelling tot de westerse landen. " Met China valt tenminste te onderhandelen. Zie het verschil Rwanda Kenia. Kenyatta, zelfverijkkende president die het westen steunde als marionet heeft Kenia verkocht aan China. Rwanda heeft er baat bij als brede bevolking.

2Rapporteren

Romeo Zonderland

Romeo Zonderland13 aug. 2023 - 13:34

Deze reactie is verwijderd

2 Reacties

Satya

Satya13 aug. 2023 - 16:26

Frankrijk heeft geen goudmijn binnen landsgrenzen maar de op 4 na grootste goudvoorraad. Mali en Niger hebben veel goudmijnen maar geen goudvoorraad. Maar goed, jij wilt de werkelijkheid niet zien lego.

2Rapporteren

Romeo Zonderland

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen13 aug. 2023 - 13:31

Mooi artikel. "Het is berucht dat Westerse mogendheden Afrikaanse verkiezingen manipuleren via omkoping, bedreigingen en regelrechte verkiezingsfraude." Dit is wel een belangrijk punt denk ik. Op zich klinkt 'nationalistische militaire coups' namelijk niet zo positief. Je hebt liever democratische, vreedzame machtswisselingen. En als dat antiwesterse sentiment gedragen wordt door een belangrijk deel van de bevolking, dan zou een antiwesterse kandidaat of partij geen moeite moeten hebben om verkozen te worden. Maar dan moet dat proces natuurlijk wel eerlijk en vrij verlopen. "De CFA-frank, een monetaire erfenis van het Franse koloniale bewind, wordt deze landen opgelegd" "een munteenheid die door meerdere West- en Centraal-Afrikaanse landen onder dwang wordt gebruikt." Nou heb ik geen verstand van monetair beleid, het kan best zijn dat er kwalijke kanten aan de CFA-frank zitten, maar volgens mij kunnen deelnemende landen er gewoon uitstappen. Dat is in het verleden ook wel gebeurd. Het is niet ongewoon dat ontwikkelingslanden de waarde van hun valuta koppelen aan die van andere, meer geïndustrialiseerde landen. Dat zal voor- en nadelen hebben, en er bestaan ook nog verschillende varianten van dat koppelen. Maar zoals gezegd, ik heb er geen verstand van, wie dat wel heeft zou eens uit kunnen leggen hoe nefast die CFA-frank precies is en hoe die 'dwang' en het 'opleggen' van die munt door Frankrijk precies in zijn werk gaat.

hgroen2

hgroen213 aug. 2023 - 13:21

En zo is het maar net. Al zijn de nieuwe leiders vaak geen haar beter, het wordt tijd dat Afrika ontsnapt aan de onderdrukkende Westerse invloed die inderdaad alleen Westerse bedrijven begunstigt. Zie ook Nigeria waar Shell jarenlang haar vernietigende werk kon doen. het wordt tijd dat de AFrikaanse landen een lijn trekken, ook richting bijv IMF die het onderdrukkende systeem in standhouden.

6 Reacties

Satya

Satya13 aug. 2023 - 16:29

Het probleem is Afrikaans tribalisme op het gebied van één lijn trekken. Gelukkig is het steeds meer jeugd die dit inziet in de steden. PLO Lumumba krijgt steeds meer jeugd die zijn ideeën opneemt, er zijn positieve ontwikkelingen. Lumumba verzet zich ook tegen China.

1Rapporteren

Nou ja, kijk...

Nou ja, kijk...13 aug. 2023 - 18:41

Het zijn toch autonome landen? Het komt toch echt primair door incompetent landsbestuur en wijdverspreide zelfverrijking.

6Rapporteren

GMatth52

GMatth5213 aug. 2023 - 23:10

Nou ja, kijk... 13 aug. 2023 - 20:41 Die autonomie is schijn: Franse koloniën in West-Afrika werden rond 1960 in naam onafhankelijk, maar waren bij verdrag verplicht een deel van hun goudreserve bij de Franse centrale bank in bewaring te geven. Ook mochten zij niet zonder toestemming van Frankrijk militaire pacten sluiten met derden. Incompetent landbestuur: in de jaren 1983-'87 was in Bourkina Faso (voorheen Opper-Volta) Thomas Sankara aan de macht. Hij zorgde voor betaalbare woningen, maakte het onderwijs en de gezondheidszorg toegankelijk; de positie van de vrouwen werd verbeterd. Met intensieve inentingscampagnes werden ziekten als polio en meningitis bestreden. Een socialistische politiek die het volk ten goede komt: die was strijdig met de belangen van Frankrijk. De Franse president Mitterand, ook "socialist", net als onze PvdA, liet Sankara vermoorden. Onder Sankara's opvolger, Blaise Campaoré, werd het beleid van Sankara natuurlijk teruggedraaid. Nu is er in Bourkina Faso een legerofficier aan de macht, Ibrahim Traoré, die terug wil grijpen op de ideeën van zijn voorganger Sankara.

3Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 7:54

"Het komt toch echt primair door incompetent landsbestuur en wijdverspreide zelfverrijking." Waarom heeft het westen de vorige president van Tanzania dan vermoord? Alleen hier gelooft men dat het corona was. Wilde dezelfde lijn als Kagame voeren tegen corruptie. Waar haal jij je informatie over Afrika?

1Rapporteren

DanielleDefoe

DanielleDefoe14 aug. 2023 - 10:15

Satya President John Pombe Magufuli bedoel je? " ... leaves a legacy of repression and serious human rights abuses, Human Rights Watch said today. https://www.hrw.org/news/2021/03/18/tanzania-president-magufulis-death-should-open-new-chapter

2Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 13:17

Danielle Dat zeggen ze ook van Kagame. In vergelijking tot wie? In Kenia, Oeganda, Burundi en Congo ben ik bang zodra ik met de autoriteiten te maken krijg. Vind het vreemd dat vooral westers georiënteerde regimes nooit kritiek krijgen in deze mate terwijl de bevolking van die landen de personen die het westen als dictators wegzet, weer Kagame, als president wil. De Oost Afrikaanse bevolking wil bijna allemaal Kagame als Oost Afrikaanse president. Corruptie word bestreden en tribalisme en dan krijg je ineens het westen over je heen. Tanzania heeft veel minder corruptie en tribalisme als Kenia. De fout die veel mensen maken hier is denken dat westerse democratie in Afrika al gaat werken, terwijl tribalisme nog een ding is. Religie is daarbij een verlossing. Natuurlijk zijn het autoritaire leiders maar moet Kagame toestaan dat stampolitiek weer de heersende politiek wordt? Lijkt mij niet.

1Rapporteren

zeeman aan wal

zeeman aan wal13 aug. 2023 - 13:14

In de praktijk doen de nieuwe militaire leiders het net zo slecht als de leiders die ze hebben afgezet. Corruptie en incompetentie alom. Daarnaast mag de auteur van zijn broodheer waarschijnlijk niet benoemen dat chinezen en russen net zo min nobele intenties hebben als de westerse mogendheden en dus ook niet zorgen voor verbetering van de afrikaanse economieen.

Paul250371

Karingin

Karingin13 aug. 2023 - 12:29

Wow, wat ontzettend goed onder woorden gebracht! En ik heb nog nieuwe dingen geleerd ook; ik wist wel dat Frankrijk nog steeds greep hield over de schatkisten van voormalige koloniën en zo, maar nu zie ik de militaire coups in een heel ander licht (je denkt onbewust toch dat het corrupte lui zijn die een regering omverwerpen, maar nu begrijp ik dat het meestal de corruptie juist bij die regering zat). Dank je wel, Karim!

2 Reacties

IkHebAltijdGelijk

IkHebAltijdGelijk13 aug. 2023 - 19:26

Als je denkt dat deen nieuwe regering minder corrupt zal zijn dan daag ik jou uit dat te bewijzen.

4Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 7:54

"Als je denkt dat deen nieuwe regering minder corrupt zal zijn dan daag ik jou uit dat te bewijzen." Hoe dan?

1Rapporteren

Apabellon Apagopolis

JohnVKR

JohnVKR13 aug. 2023 - 12:05

"De nieuwe leiders van Mali, Niger en Burkina Faso zijn vastbesloten om de mijnbouwcontracten te herzien, met als doel ervoor te zorgen dat de rijkdom van hun landen ten goede komt aan hun eigen volk." De ervaring leert dat ook de invloed van China en Rusland op geen enkele wijze ten goede is gekomen van het eigen volk. Dus ik vind het wel heel erg naïef van de auteur om dit zonder enige nuancering, zonder vraagtekens, op te schrijven. "Het is belangrijk om te vermelden dat Rusland historisch gezien het antikoloniale verzet in Afrika heeft gesteund." En Rusland doet er alles aan om met desinformatie via talloze mediaplatforms het beeld te verspreiden dat Rusland dezelfde antikoloniale strijd voert als Afrika: https://www.youtube.com/watch?v=XusTgjodQlA Ik onderschrijf de opinie van de auteur grotendeels, alleen wordt gemakshalve vergeten dat voor Rusland ook enkel eigenbelang geldt. Rusland wil voor steun aan de coupplegers in Niger, Burkina, Mali gratis grondstoffen terug waarbij men - evenmin als Europa en de VS - geen problemen heeft met kinderarbeid en andere vormen van onderdrukking. Noch Rusland, noch China, noch Europa, noch de VS handelen in het belang van Afrika. Zij handelen uit puur eigenbelang. Het zou mooi zijn als de auteur mijn stelling zou onderschrijven dat Afrikaanse landen een eigen machtsblok moeten ontwikkelen, zodat men zich niet meer laat misbruiken door Europa, Rusland, de VS en China. Jammer dat de auteur dat nalaat.

4 Reacties

hgroen2

hgroen213 aug. 2023 - 13:22

" Afrikaanse landen een eigen machtsblok moeten ontwikkelen," Inderdaad. Afrika moet op zijn eigen benen gaan staan.

4Rapporteren

Mathijsco

Mathijsco13 aug. 2023 - 14:10

"China". Even los van auteur. China is een hele interessante. Wat die de afgelopen 2 decennia aan het doen zijn in Afrikaanse landen, ruikt, voelt en ziet eruit als beginnend kolonialisme. Maar dan wel met een routekaart, in plaats van de zoveelste machtsgreep. Ga maar na: ze kopen allerlei kwakkelende havens en infrastructuur op. Leggen zelf infrastructuur (zoals telefoonnetwerken en wegen) aan. Men hevelt complete productieketens over. Het bekende Chinese recept: stukje bij beetje breiden ze hun macht uit. In het geval van Afrika: als ze niet in een halve oorlog met de Amerikanen verstrengeld zaten in de race naar leading superpower, zouden ze in veel Afrikaanse landen vandaag al de macht kunnen overnemen.

6Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 7:57

"Inderdaad. Afrika moet op zijn eigen benen gaan staan." Dan vermoord het westen die leider, zie Ghadaffi met zijn goudstandaard. China misbruiken jullie, zij produceren voor Europa wat niet buiten beschouwing kan blijven.

1Rapporteren

Arjan Fernhout

Arjan Fernhout15 aug. 2023 - 17:33

Eens. Jammer dat financiële afhankelijkheid geïmplementeerd door het IMF, uiteraard ideologisch gestuurd door de "Rules-Based International Order," - niet terug te vinden in het Internationale Recht overigens - dat onmogelijk heeft gemaakt.

2Rapporteren

Mathijsco

Mathijsco13 aug. 2023 - 12:02

Ik denk dat u wat voorbarig bent in uw conclusies. Dit soort toestanden zijn niet zelden het werk van potentieel dictators. Die gebruiken de ‘verworven middelen’ vervolgens niet voor het volk, maar voor zichzelf. En verkopen een paar maanden na de ‘volksoverwinning’ de resources terug aan dezelfde Westerse multinationals die ze eerder de deur uit hebben gewerkt. Maar dan met een ander girorekeningnummer. Praktijkcase? Nigeria, de Niger delta en Shell. En überhaupt Nigeria: schathemeltjerijk, maar een aanzienlijk deel van de bevolking leeft er in bittere armoede. Zuid-afrika: “Rainbow Nation”. Anno 2023, nog steeds een diep gesegregeerd land. Gated community’s, een door en door corrupte regering, onderlinge rassenhaat. Ik durf als blanke/witte Nederlander niet op vakantie te gaan naar Johannesburg. Je kunt verder niet van de éne op de ándere dag onafhankelijk worden. Een land functioneert op geldstromen, handelsrelaties en ecosystemen. Als je dit echt, echt, goed wilt doen. Dan moet je een routekaart volgen. En dan denk ik anno 2023: maak er een experiment van en maak die routekaart open source. Laat gewoon iederéén er naar kijken. Laat wereldwijd burgers, leerlingen en rechtsgeleerden meekijken. Laat kinderen er naar kijken in klassen. Laat studenten er proefschriften over schrijven. En leg dat open source project dan na een jaar of 2 voor aan de bevolking: “zo denkt de wereld over de invulling voor jullie land als onafhankelijke natie. Het is maar een optie.”

3 Reacties

hgroen2

hgroen213 aug. 2023 - 13:23

"“zo denkt de wereld over de invulling voor jullie land als onafhankelijke natie.. Nogal aanmatigend dat andere landen gaan bedenken wat en hoe een Afrikaanse natiestaat eruit moet gaan zien. Dat is nu juist het hele probleem en heeft een naam : neokolonialisme.

1Rapporteren

Mathijsco

Mathijsco13 aug. 2023 - 15:34

@hgroen, "dat heeft een naam, en heet neokolonialusme." Nee joh. Ik heb het over een soort Globaal open vel papier, waar iedereen met een internetaansluiting aan kan bijdragen. Daar mag iedereen die wat nuttigs denkt bij te dragen dan op schrijven. En de (kennis) kracht van het collectief verbeterd dan onvolkomenheden. Best een leuk concept. Het apparaat waar u nu op tikt draait er bijvoorbeeld voor een belangrijk deel op. Moet u maar eens opzoeken op Wikipedia: 'Open Source'.

2Rapporteren

Mathijsco

Mathijsco13 aug. 2023 - 15:55

"Een naam voor: neokolonialisme." Nee joh, dat heet 'Open Source'. Moet u maar eens opzoeken op Wikipedia.

0Rapporteren

JasDon

JasDon13 aug. 2023 - 11:52

Als Karim nou een echte onderzoeker was, zou ik willen geloven dat zijn schrijfsels geen propaganda waren. Maar alleen al: "Uit peilingen blijkt dat deze anti-Franse coups een sterke publieke goedkeuring genieten, met meer dan 70% steun. Desondanks veroordelen Frankrijk en haar Westerse bondgenoten hen als 'ondemocratisch'." laat zien dat Karim aan het cherry picken en aan het framen is. Hoe is een peiling te vergelijken met een verkiezing? Hoe is een coup tegen een democratisch verkozen leider/regering niet ondemocratisch? Waarom wordt er één peiling uitslag genoemd en niet specifiek het land (Mali, Niger, Burkino Faso...) welke het betreft? Waarom spreekt hij niet over het mensenrechten schendende alternatief welke in Mali en Burkino Faso is binnengelaten? Of dat de gegijzelde familie v/d president wordt bedreigd met moord in Niger wanneer er militair wordt ingegrepen? Karim zal zolang hij in China woont het politieke wereldbeeld van het lokale regime moeten of (enthousiast) willen bevestigen. Hij negeert daarbij ook nog eens kritische berichten die in Westerse media te vinden zijn over de rol van Frankrijk, wat vreemd is voor een iemand die zichzelf onderzoeker noemt. Ik kan Karim om die reden alleen nog maar zien als propagandist. Wellicht zal hij ooit met andere motieven en ambities de wetenschap zijn binnengestapt, maar ik lees daar niets (meer) van terug.

Satya

Satya13 aug. 2023 - 11:42

"het recht van Afrikaanse naties om hun lotsbestemming te bepalen, vrij van westerse overheersing." Paul Kagame doet dit, kijk wat voor stront hij over zich heen kreeg. Inmiddels heeft dat land een vorm van ziekte kosten verzekering en een ouderedagvoorziening. Het is heel simpel meneer Betache, Afrika mag niks hebben. Het economisch systeem dat gecreëerd is met fiat geld is gericht op het verrijken van het westen met de natuurlijke rijkdommen van het globale zuiden. Het conflict Hoover Garvey maakt dit mooi duidelijk. Alles is opgezet om kapitaalvlucht te creëren naar het westen. Leonce Ndikumana heeft inzichtelijk gemaakt hoe dit werkt en hoe de geldstromen gaan. Rwanda heeft zijn economisch succes te danken aan het opvolgen van zijn advies. Betreft de vluchtelingen naar het westen door economisch parasiteren van het westen is het interessant om de filosofie te lezen die Europa gebruikte om open grenzen af te dwingen van Afrika en nu niet hetzelfde laat zijn voor Afrikanen. De niet aflatende haatstroom in de Europese media begint zorgwekkend te worden.

3 Reacties

plainview

plainview13 aug. 2023 - 14:04

Europa moet inderdaad eens stoppen met haar neo kolionalisme in Afrika. En Afrika gewoon Afrika laten zijn. Zonder de wurggreep en valse listen van Europa.

4Rapporteren

Mathijsco

Mathijsco13 aug. 2023 - 17:51

"Paul Kagame doet dit, kijk wat voor stront hij over zich heen kreeg. Inmiddels heeft dat land een vorm van ziekte kosten verzekering en een ouderedagvoorziening. " Ik kan u de laatste tijd niet meer zo goed volgen geloof ik. Laatst was u nog zo helemaal vol lof over libertariërs, en nu weer dit? Of geldt dat voor het Westen, die libertariers? Ja heeft u stiekem een enorme hekel aan het Westen. Al dan niet gekregen?

1Rapporteren

Satya

Satya14 aug. 2023 - 8:01

"Laatst was u nog zo helemaal vol lof over libertariërs, en nu weer dit?" Bekend met Afrikaans tribalisme? Zou niet weten hoe jij daar libertarisch gedachtengoed mee kunt combineren. Denk dat jij Afrika niet begrijpt. Ik heb een hekel aan de economische macht het westen in de 3e wereld, het is een parasitaire macht. Zou willen dat Afrika al aan westers democratie toe was. Al kiezen jullie weer voor tribalisme met Wilders en die andere Op macht beluste mensen.

1Rapporteren

Romeo Zonderland

Romeo Zonderland13 aug. 2023 - 11:37

Deze reactie is verwijderd

1 Reactie

Niwde2

Niwde213 aug. 2023 - 16:16

Maar deze meneer, hoewel ik twijfel aan wat zaken in het artikel, is geen media. Het is een opinie. Wat hierin staat is niet wat de media schrijven bij nieuwsberichten.

0Rapporteren

E w T

E w T13 aug. 2023 - 11:33

Bettache.En om Afrika te bevrijden van neokoloniale dominantie moet je Rusland bellen. In Oekraīene kunnen ze hun geluk dan ook niet op met putin de bevrijder en z'n Wagner orkest. Maar het gaat jou natuurlijk om de invloed en macht van je eigen broodheren op het Afrikaanse continent. De lachende derde. Wanneer zijn trouwens de volgende vrije verkiezingen weer in Hong Kong? Is Taiwan al bevrijd van de westerse veroverings drang? . Maw. Ik hecht niet zoveel waarde aan de meningen van een sokpopje van de Chinese communistische partij.

Sources


Article information

Author: Joel Manning MD

Last Updated: 1703167203

Views: 430

Rating: 4.3 / 5 (107 voted)

Reviews: 85% of readers found this page helpful

Author information

Name: Joel Manning MD

Birthday: 2016-03-20

Address: 33063 Martinez Canyon Apt. 988, Owenview, DC 76086

Phone: +4575989540671093

Job: IT Support Specialist

Hobby: Fishing, Pottery, Sewing, Role-Playing Games, Magic Tricks, Board Games, Stargazing

Introduction: My name is Joel Manning MD, I am a welcoming, unwavering, striking, frank, unreserved, multicolored, resolved person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.